Czytelnia Sztuki

Ewa Kuryluk. Konik w Gliwicach

kurator: Ola Wojtkiewicz | czytelnia sztuki | dolnych wałów 8a | gliwice | wernisaż 7 października 2011 r. |
wystawa otwarta do 27 listopada 2011 r.

Czytelnia Sztuki zaprasza na wystawę Ewy Kuryluk, jednej z najważniejszych polskich artystek. Jesienią, od 7 października do 27 listopada 2011, pokażemy jej prawie nieznane obrazy sprzed czterdziestu lat i nigdy niepokazywane fotografie; przypomnimy zmysłowe tkaniny i chusty. Wystawa będzie okazją do prezentacji premierowej instalacji „Konik” (2011) — stworzonej specjalnie dla Czytelni Sztuki, a zainspirowanej pobytem w Gliwicach brata Ewy Kuryluk i jej wizytą u nas jak również porównania aktualnych działań artystki z realizacjami sprzed paru dekad. Kontynuując działania popularyzatorskie i edukacyjne, zaproponujemy cały szereg wydarzeń towarzyszących, które ułatwią zrozumienie i docenienie sztuki Kuryluk. Planowane spotkanie z artystką w ramach wernisażu umożliwi konfrontację dzieła z mistrzem; projekcje filmowe dadzą wgląd w proces powstawania prac artystki; promocja wydanej przez Czytelnię Sztuki książki Obrysować cień. Malarstwo 1968-1978 będzie okazją do dyskusji nad pracami malarskimi Kuryluk.

Wystawa będzie traktować między innymi o szczególnym przenikaniu się sztuki i życia artystki, poszukiwaniu formy dla emocji, przeżyć i wspomnień; będzie też przyczynkiem do debaty nad potrzebą dawania świadectwa zdarzeń minionych. Kuryluk z jednakową pasją rozwija swoje pomysły w książkach i sztukach wizualnych, czerpiąc nierzadko z tych samych źródeł stąd rozgraniczanie twórczości literackiej i wizualnej artystki jest nie do końca uzasadnione. Prace Kuryluk uniemożliwiają szufladkowanie rzeczywistości na „życie” i „sztukę”. Zasługują na to, żeby zobaczyć w nich jednorodne zjawisko, w którym słowa i obrazy są cieniem lub powidokiem przeżywanych chwil, naturalną konsekwencją zdarzeń.

Dwujęzyczna książka Obrysować cień. Malarstwo 1968-1978 będzie poniekąd dopełnieniem wystawy.  Jest to pierwsza publikacja traktująca wyłącznie o malarstwie artystki. Składają się na nią wypowiedzi znanych krytyków i historyków sztuki w połączeniu z komentarzem autorki, bogato ilustrowane obrazami, które intrygują wielbicieli sztuki figuratywnej.  Język plastyczny, którym Ewa Kuryluk operowała zanim zarzuciła medium malarskie jest dzisiaj zaskakująco aktualny: myślowe skróty zapisane są gładką, jednolitą plamą barwną; domowe rekwizytorium wykorzystane do mówienia o sprawach uniwersalnych.

“Od dziecka pragnę obrysować cień” – Ola Wojtkiewicz rozmawia z Ewą Kuryluk.

Wywiad jest jednym z 9 tekstów poświęconych Ewie Kuryluk w specjalnym bloku najnowszego numeru Opcji (1­-2/2011)

“Obrysować Cień” pierwsza w Polsce książka o twórczości malarskiej Ewy Kuryluk wydana wspólnie przez Czytelnię Sztuki, BWA Wrocław i Galerię Artemis.

Ewa Kuryluk, Obrysować cień/ Outlining the shadow. 1968 – 1978. Książka przygotowana przez Czytelnię Sztuki, BWA Wrocław i Galerię Artemis.

Książka do nabycia w Czytelni Sztuki w cenie 30 zł.

Open publication

W malarstwie Ewy Kuryluk każdy obraz zaskakuje czymś świeżym i oryginalnym, a słowo „twórcze” narzuca się samo.

The paintings of Ewa Kuryluk give a new impulse to the word “creative”: each of her paintings is alive throughout in an original and startling way.
John Harvey, Cambridge University

Oto malarstwo, mówię sobie, które raz jeszcze wyrusza na odkrycie świata. Jest takie, jakie jest, nikomu niczego nie chce zawdzięczać, do niczego, żadnej solidarności, żadnej współodpowiedzialności się nie poczuwa. Nie jest paseistyczne, nie jest awangardowe. Należy do swojego czasu i jemu tylko daje świadectwo.

Ewa Kuryluk is a painter, I tell myself, who once again embarks on the discovery of the world. Her painting is as it is. It is indebted to no one, it does not need solidarity, it refuses to share responsibility. It is not looking backward nor is it avant-garde. It is part of and a witness of our time.

Mieczysław Porębski, Wstęp do katalogu wystawy malarstwa Ewy Kuryluk w Galerie Lambert

Ewa Kuryk w swoich obrazach-kolażach tworzy świat zarazem dziecinny i zbyt dorosły, opanowany przez mass media i zorganizowane szaleństwo, który nas niemal żenuje swoją dojrzałością.

In her paintings, which include elements of collage, she creates a world dominated by the mass media and organized folly: a world at once so childlike yet too adult that it is striking, and almost embarrassing, for its extreme maturity.

Hugo Verlomme, recenzja z wystawy

Comments are closed.


Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On PinterestVisit Us On LinkedinVisit Us On Google PlusVisit Us On YoutubeCheck Our Feed