Czytelnia Sztuki

PAREKIA*

czyli kilka anegdot o relacji człowieka z rośliną

20.04 – 31.05.2012

Agnieszka Kalinowska | Andrzej Kramarz | Małgorzata Łojko | Rafał Milach | Silvia Pogoda |
Kama Sokolnicka | Maga Sokalska

kuratorka: Maga Sokalska

wernisaż 20.04, godz. 18.00

O tym jak sąsiadujemy, jak się dogadujemy, bądź po prostu istniejemy obok siebie. Wystawa jest namiastką szerokiego tematu jakim jest relacja człowieka z rośliną, z roślinnością. Wspomnienia i obserwacje, w jakiejś części wspólne dla wielu osób, takie jak: fikus zataczający łuk przy suficie – podcinany bądź podwieszany przez swoich właścicieli, dziwnie rosnące drzewo – dopasowujące się do kształtu sąsiadującego budynku, mury pokryte roślinnym pnączem, bluszcz który przebił się z jednej strony kontaktu w ścianie na drugą, czy też wciąż i na nowo przycinane żywopłoty.. to zaledwie garstka przykładów na to jak wszechobecna jest relacja o której mowa. Przedstawiając prace kilku artystów, artystek przytaczamy wizualne anegdoty o tym nieustającym związku świata ludzkiego i roślinnego, o ich wzajemnych inspiracjach, a czasem potrzebie tolerancji.

*Parekia – trwałe sąsiedztwo przy obopólnej tolerancji (Stugren B., 1976. Zasady ekologii ogólnej. PWN, Warszawa, 209 str.)

POKAZ FILMU
W trkacie trwania wystawy – 26 kwietnia (czwartek) o godz. 18.00 odbędzie się pokaz filmu dokumentalnego “Somewhere to disappear” opowiadającego o pracy światowej sławy fotografa Alec’a Soth’a nad projektem “Broken Manual” – o ludziach uciekających bądź chcących uciec od cywilizowaego świata do natury. (wstęp wolny)


Agnieszka Kalinowska
Ur. 1971 r. w Warszawie; mieszka Warszawie. Zajmuje się malarstwem, wideo, rzeźbą i instalacją. W latach 1993-98 studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie otrzymała dyplom z malarstwa i rysunku. Koncentruje się na problemach społecznych widzianych z perspektywy jednostki, często wykluczonej bądź napiętnowanej. Tworzone przez nią z niestandardowych materiałów (słoma, papier, sznurek) obiekty są pełnymi poezji i ładunku emocjonalnego komentarzami zachodzących w społeczeństwie procesów. Jej prace balansują jednak zawsze na granicy abstrakcji, obca jest im dosłowność sztuki krytycznej. W jej sztuce zwraca uwagę odwołanie do tradycyjnych, ludowych technik (tkactwo, wyplatanie) przez co staje się ona bardziej autentyczna, szczera.

Jej sylwetka znalazła się w niedawno opublikowanej przez wydawnictwo DAAB książce „Rising! Young Artists to Keep an Eye On!”, opisującej młode gwiazdy światowej sceny artystycznej.
2003 pobyt w Civitella Ranieri w ramach programu Artist in Residence
2006 pobyt w Location One w Nowym Jorku w ramach programu Artist in Residence
2007 pobyt w Zurichu w ramach programu rezydencjalnego Pro Helvetia

Kama Sokolnicka
Ur. 1978, mieszka i tworzy we Wrocławiu. Absolwentka Wydziału Grafiki wrocławskiej Akademii Sztk Pięknych. 2003 dyplom pt. “Kotłownia z częścią socjalną” w Pracowni Rysunku Zawodowego prof. E. Geta-Stankiewicza. Pobyty twórcze m.in. w Europejskim Centrum Współczesnych Działań Artystycznych CEAAC w Strasburgu (2004). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011). Nominacja do Nagrody Fundacji Vordemberge-Gildewart (2011).
Jej prace znajdują się w kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych i w kolekcjach prywatnych. W swoich pracach wykorzystuje szerokie spektrum technik i strategii medialnych, od malarstwa po instalację wideo i site-specific. Zajmuje się głównie procesami związanymi z miejscem, terytorializmem, percepcją przestrzeni, obrazem jako funkcją pamięci, potrzebą orientacji w otoczeniu oraz fenomenem horror vacui. Oscyluje pomiędzy obserwowaniem a byciem w/wewnątrz.

Małgorzata Łojko
Ur. 1983 w Kędzierzynie – Koźlu, obecnie mieszka we Wrocławiu i Kędzierzynie, w 2009 r. ukończyła studia na kierunku Rzeźba i działania przestrzenne, na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, broniąc dyplom w pracowni dr. hab. Krzysztofa Mazura.
W swoich pracach najczęściej wykorzystuję materiały naturalne, odnalezione bezpośrednio w przyrodzie (trawy, siano, patyki, korę) lub pochodzenia naturalnego (sznurek, papier) oraz tekstylia, które są niechcianymi odpadami (stare ubrania, nici). Formy, jakie buduję z tych materiałów pozostają w kręgu obiektów abstrakcyjnych. Sytuuję je w przestrzeni naturalnej, jako rodzaj dopełnienia krajobrazu, zarazem mojego osobistego komentarza do miejsca, w jakim się znajduję. Zwykle staram się raczej dyskretnie dopowiadać tą przestrzeń, niż ją kaleczyć czy drażnić. Ponieważ źródłem moich największych inspiracji pozostaje właśnie sama natura, intuicyjnie staram się z nią zespalać, nie niszcząc jej porządku. Jednym z przejawów tak bezpośrednich odniesień do środowiska naturalnego jest moje zamiłowanie do multiplikacji. To proste prawo natury wynikające z potrzeby przetrwania w przełożeniu na język sztuki, wg mnie, wzmaga działanie samego obiektu. Innym zjawiskiem, które transponuję na moje obiekty jest proces naturalnego rozkładu materii organicznej. Obserwacja działania warunków naturalnych, nieuniknione, (a nawet pożądane) przemijanie tychże obiektów, jest dla mnie dużo ciekawsze, niż prognoza ich długoletniego istnienia. Odmiennym rodzajem mojej działalności jest wkraczanie z obiektami w przestrzenie architektoniczne. Kontrast, jaki budują tego rodzaju sytuacje jest dla mnie równie ciekawy. Tu znów buduję formy niejako organiczne, które tym razem, zastaną przestrzeń zawłaszczają, a ich przemożną cechą jest wrażenie ciągłego rozwoju (rozrostu).

Andrzej Kramarz
Ur. 1964, mieszka w Papaikou (Hawaje). Jest fotografem – dokumentalistą, kuratorem wystaw oraz edytorem książek fotograficznych. Ukończył Instytut Kreatywnej Fotografii w Opawie (Czechy). Do jego najbardziej znanych cykli fotograficznych należą: “Morze Czarne”, “Klinika”, “Nieskończoność poznania”, “Rzeczy”, “Kawałek Ziemi” oraz “Dom” (wspólnie z Weroniką Łodzińską). Laureat wielu nagród fotograficznych. Współzałożyciel Fundacji Imago Mundi, członek Kolektywu Fotografów Visavis.pl.

Rafał Milach
U
r. 1977 w Gliwicach, mieszka w Warszawie. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (PL) oraz Intytutu Twórczej Fotografii w Opawie (CZ). Uczestniczył w warsztatach Agencji VII we Francji, a także Joop Swart Masterclass fundacji Word Press Photo w Amsterdamie. Jest stypendystą: Ministerstwa Kultury Rzeczpospolitej Polskiej, European Cultural Foundation i Funduszu Wyszehradzkiego oraz zdobywcą wielu prestiżowych nagród, m.in. Mio Photo Award, World Press Photo czy nagród na New York Photo Festival. Jego fotografie wystawiane są na całym świecie oraz znajdują się w kolekcjach prywatnych i muzealnych. Jest współzałożycielem i członkiem kolektywu fotograficznego Sputnik Photos.

Silvia Pogoda
Ur. 1979 w Banskej Bystricy (Słowacja). Ukończyła studia w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie (Czechy). Obecnie pracuje nad swoim dyplomem na Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu (Austria). Mieszka i pracuje w Wiedniu i Warszawie.

Maga Sokalska
Ur. 1982. Jest fotografką, kuratorką. Ukończyła Warszawską Szkołę Fotografii oraz Intytut Twórczej Fotografii w Opawie (Czechy). Jest współtwórczynią i członkinią Stowarzyszenia Gliwicki Dom Fotografii. Obecnie współpracuje z Czytelnią Sztuki i Muzeum w Gliwicach, gdzie zajmuje się Działem Fotografii Artystycznej.


partner wystawy:


Comments are closed.


Visit Us On FacebookVisit Us On TwitterVisit Us On PinterestVisit Us On LinkedinVisit Us On Google PlusVisit Us On YoutubeCheck Our Feed